Friday, 16 October 2015

BERSIH MANIFESTASI NGO PEMBENAK OTAK .


Pada 5 mei 2015  mahkamah tinggi kuching   mengisytiharkan notis SPR mengenai cadangan persempadan semula kawasan DUN Sarawak tidak mempunyai butiran lengkap, justeru mengarah suruhanjaya itu menerbitkannya semula.


Pada 25 Mei 2015, mahkamah sama membuat perintah tambahan dan mengisytiharkan notis SPR itu ‘batal dan tidak sah’ selepas memutuskan notis tersebut tidak mengikut Jadual Ke-13, Perlembagaan Persekutuan.
Mahkamah sama mengarahkan SPR menerbitkan semula notis itu dengan ‘mematuhi sepenuhnya peruntukan-peruntukan terkandung dalam Jadual Ke-13 Perlembagaan Persekutuan.’
Kumpulan bersih menganggap keputusan ini sebagai demokrasi dan ianya bersifat menegakkan sistem.

Macam biasa bilamana keputusan mahkamah memihak mereka, maka itulah laungan yang akan mereka dendangkan.

Namun dalam hal seperti ini, tiap pihak punyai hak untuk mempertahan dan menegakkan hujah.

SPR yang menjalankan tugas without fear dan takde yang perlu diselindung, membawa kes ini ke mahkamah rayuan.

Apa keputusan mahkamah rayuan ?

Mahkamah Rayuan pada 7 Ogos 2015  menyatakan tindakan SPR melakukan persempadanan semula itu  mematuhi Jadual ke-13 Perlembagaan Persekutuan.

Bersih tak puas hati.
Bawak kes masuk mahkamah persekutuan.

Apa keputusan mahkamah persekutuan semalam ?



Presiden Mahkamah Persekutuan yang dianggotai tiga ahli panel, Tan Sri Md Raus Sharif menegakkan keputusan Mahkamah Rayuan sebelum ini bahawa Notis Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung persempadanan semula kawasan DUN Sarawak adalah sah dan menolak permohonan rayuan itu atas tiga sebab.
Pertama, ujarnya, perkara itu kini bersifat akademik, 15 persoalan undang-undang dikemukakan pemohon tidak memenuhi tahap kepentingan (threshold) dan harapan untuk rayuan berjaya adalah tipis jika mahkamah memberi kebenaran.
“Pemohon juga gagal melepasi permulaan Seksyen 96 Akta Mahkamah Kehakiman 1964 walaupun mereka membangkitkan isu-isu perlembagaan,” jelasnya.

MAKA MELALAKLAH KUMPULAN BERSIH YANG DIKETUAI OLEH MARIA CHIN DAN TUKANG SALAKNYA MACAM BIASA THE MALAYSIAN INSIDER.

Mereka mula fitnah kata keputusan tak adil.
Mereka mula melalak kata ini tak demokratik.
Meraka kata ini taktik kotor SPR.

Mereka menuduh SPR tidak adil.
Inilah letaknya benak otak pengerusi bersih si maria chin.

Persempadanan semula negeri hanya akan dilaksanakan oleh SPR setelah kerajaan negeri bercadang dan berkeputusan sudah tiba masanya persempadanan semula dilakukan.

SPR hanya bertugas sebagai pelaksana, sesuai dengan skop dan tugasannya yang termaktub sepertimana yang diarahkan dalam perlembagaan malaysia.

Kadang kadang rakyat malaysia kena tapis jugaklah sentimen yang dimainkan oleh puak benak bersih ini.

Menuduh SPR agen BN untuk buat persempadanan semula dan menangkan BN.

Kalau macamtu, SPR jugaklah agen pembangkang yang hasil persempadanan semulanya telah membuatkan pembangkang menang di selangor, penang dan kelantan !

Ada dun di sarawak luasnya menghampiri keluasan negeri di semenanjung. Di sini letaknya praktikaliti SPR untuk memudahkan sistem pilihanraya dijalankan untuk menyenangkan semua pihak.

Keputusan semalam adalah menurut lunas perundangan dan sistem.

Dalam kes sarawak, pengundi dan rakyat dapat manafaat bilamana bila persempadanan semula ini dilakukan, makin banyaklah wakil rakyat akan dilahirkan lantas memudahkan segala sistem khidmat masyarakat dilakukan.





5 comments:

  1. Suatu ketika dahulu, sesiapa yg tidak bersetuju dgn keputusan mahkamah dan menuduh mahkamah tidak adil di khalayak ramai, orang itu boleh ditangkap dan didakwa atas tuduhan menghina mahkamah. Akta itu masih ada lagi ke tidak. Jika ada, kenapa takut untuk dikuatkuasakan? Ada tapi diperam, baik tak payah ada.

    ReplyDelete
  2. Melayu nak mejahanamkan negeri majoriti kristian seperti di orang buat di Sabah. Dulu sabah negeri kritian, kerajaan melayu bawa masuk muslim filipin siap bagi ic lagi. Sekarang muslim lebih di sabah dari kristian. Pegawai pengawai tinggi kerajaan di sabah sarawak semua melayu. Jangan sampai kasi kita naik darah.

    ReplyDelete
  3. Manusia hipikrit dimana mana......

    Bila keputusan menyebelahi mereka, sokong gila babi, kata mahkahmah telus, adil dan macam macam pujian

    BIla kena batang hidung (keputusan tak menyebelahi mereka ), mulalah menyalak macam anjing!!!

    Kalau kata mahkahmah tak adil, kenapa nak bawak kes ni ke mahkahmah ???? Bodoh punya BERSIH !!!

    ReplyDelete
  4. BN Sarawak terdesak persempadanan semula. Contoh dulu DUN Muara Tuang majoriti pengundi Melayu tapi Cina bina banyak rumah kediaman dan kedai di kawasan parlimen Kota Samarahan serta pindahkan cina. DUN muara tuang dipecah menjadi DUN Stakan. Begitu juga DUN Satok,Tupong, Demak, Nangka dan Jepak kawasan selamat parti PBB sekarang ini cina rancak bina banyak rumah kos tinggi yang melayu tak mampu beli dan hanya mampu cina beli. DUN padungan 30 ribu pengundi cina boleh dipindah 15 ribu. Maka melayu akan menjadi minoriti di DUN-DUN tersebut. Melayu hanya 22% manakala cina 38% dan Dayak 40% kan bersatu di bawah lambamg cross dan binantang babi (Lambang Sarawak For Sarawakian / lambang briitish colony). Maksud lambang cina dan dayak bersatu dalam agama kristen atau sama-sama makan babi. Cina control ekonomi dan politik sarawak dengan dibantu dayak maka tak lama lagi melayu sama diusir atau jalan mudah nak hiidup murtad.

    ReplyDelete

KOMEN JANGAN HINA AGAMA DAN PERKARA SENSITIF. AKU TAK TANGGUNGJAWAP KALAU KORANG KENA.