Friday, 16 October 2015

TANAH DI KUALA LUMPUR : BILA MELAYU BELI SALAH, KALAU BUKAN MELAYU BELI DIAM !


isu tanah di downtown bandar tun razak kembali hot. hot pasal ianya ianya dibida dengan harga tinggi oleh syarikat bumiputra jakel.

bidaan syarikat tekstil ini lebih tinggi daripada pembida bukan bumiputra yang lain.

sejak kebelakangan ini isu pemilihan tanah di kuala lumpur pernah menjadi bahan kajian dalam konteks perbincangan ilmiah yang merangkumi isu DEB, 30 persen dan keupayaan pemilikan melayu menguasai tanah segi tiga emas kuala lumpur.

tanah komersil di bandar tun razak ( downtown ) kini sedang dihuni oleh peniaga uptown. hakikat yang harus diterima, tanah komersil ini pada awalannya hanyalah untuk peniaga malam BERSEMENTARA untuk melakukan perniagaan.

IANYA TANAH KOMERSIL YANG PERLU DIJUAL.

bilamana tanah milik komersil ini menjadi milikan pembida, seharusnya ia tak perlu dipolemikkan dengan serangan antai peniaga oleh mereka.

dahulu uptown damansara penuh dengan peniaga melayu.

bila pemilik tanah tersebut ( cina) decide untuk tidak membenarkan  mereka berniaga, mereka ada diantaranya berpindah ke uptown kota damansara dan shah alam.


isu tanah komersil bandar tun razak tidak jatuh ke tangan bukan bumi.

ianya telah dibeli dan diselamatkan oleh syarikat melayu jugak.

mereka yang membantah pemilikan tanah downtown bandar tun razak adalah peniaga.

mereka disyorkan untuk lebih kreatif dalam menjalankan perniagaan malam ini.

banyak lagi kiosk dan kedai kosong di uptown kota damansara dan shah alam. di sini marketnya lebih kuat.

kreativiti berniaga perlu .. online salah satu cabang tambahan mencari pelanggan.

lebih baik tanah komersil bandar tun razak jatuh di tangan melayu daripada terus dikuasai oleh bukan melayu.

http://theflyingkick.blogspot.my/2015/10/jakel-dan-rosmah-mansor-difitnah-beli.html

3 comments:

  1. Lot 297...tanah dulu tanah DBKL adalah tanah karyaneka untuk info dan pusat pelancongan di jalan conlay sudah lama di roboh oleh DBKL untukdimajukan...tanah yg cukup sstrategic bersebelahan pusat beli belah pavillion dan bersebelahan bangunan LTAT sudah ada papan iklan uuntuk projek mewah....tanah tersebut sudah ditutup dengan papan iklañ projek mewah...persoalan yg timbul ialah
    1. Apakah status terkini tanah tersebut
    2. Apakah tanah itu sudah dipindahmilik dan dijual kepada pemaju
    3. Adakah tanah itu masih milik DBKL...sekiranya milik DBKL kenapa pemaju dirikan papan iklan diatas bukan milik tanah pemaju
    4. Apakah tujuan pemaju menutup dengan papan iklan sekiranya tanah itu masih milik DBKL
    5. Sekiranya tanah itu sudah ada Joint Venture agreement kenapa projek mewah diutamakan
    6. Tanah bernilai tinggi itu patut dibangun untuk rakyat atau rumah mampu milik
    Mohon blogger GAP atau blogger pembela rakýat bongkaran siasat berkenaan tanah bernilai tinggi ini tergadai oleh pemaju yg tamak dan selamaykan tanah kerajaan dari mangsa kerakusan orang yg tidak bertanggungjawah
    Tanah ini dulu untuk dibuat Herrods Hotel 6 star tapi sudah terbatal kerana tiada cadangan tersebut dimajukan
    Mohon Datuk Bandar yg baru dilantik siasat hal ini

    ReplyDelete
  2. Orang Melayu janganlah cenderong jual hartanah untuk untung cepat dan berjoli. Klu jual sesama melayu ok lagi. Tanamkan sikap suka utamakan beli hartanah ikut kemampuan pd anak2 muda yg sudah mampu dari habiskan duit beli kereta utk bergaya. Beli ikut kemampuan... jgn tangguh2. Bila usia meningkat dan pendapatan lebih stabil bolehla upgrade pd hartanah yg lebih selesa. Rancangla ekonomi dari usia muda. ...menabungla dari awal agar dapat byr deposit yg tinggi dan kurangkan loan.
    Kdg2 kita tak sedar membazir duit pd interest kerana nak byr minimum instalment walhal kita mampu bayar lebih. Jgn membazir pd rokok, gadget, bill phone. buatlah perancangan. Bersusah2 dulu bersenang2 kemudian.

    ReplyDelete
  3. Aku pun dah konpius dgn peranan DBKL ni. Protect melayu/bumiputera ke atau protect bangsa asing/cina? Jahanam semua tempat melayu kat KL ni. Menteri wilayah pun 2x5x2. Mamak dia pedulik ape dgn hak/agenda melayu.

    ReplyDelete

KOMEN JANGAN HINA AGAMA DAN PERKARA SENSITIF. AKU TAK TANGGUNGJAWAP KALAU KORANG KENA.