Tuesday, 20 October 2015

TIPS DAPATKAN UNDI CINA : PANDANGAN TAN KENG LIANG

PETALING JAYA : Gerakan memberi ‘tips’ kepada Barisan Nasional (BN) untuk menarik semula sokongan pengundi Cina yang semakin teruk sebagai persediaan menghadap Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

Ketua Pemuda Gerakan, Tan Keng Liang berkata, masyarakat Cina kurang berminat dengan isu pilitik sebaliknya lebih mementingkan isu dan masalah yang membebankan kehidupan mereka seharian.

Katanya, sokongan masyarakat Cina pasti kembali kepada BN jika kerajaan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menyelesaikan isu kenaikan kos sara hidup disebabkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan kenaikan tol selain isu pendidikan seperti kemasukkan ke universiti dan sekolah jenis kebangsaan.

“Ini perkara-perkara yang mereka hadapi tiap-tiap hari. Saya tidak fikir masyarakat Cina terlalu ambil berat soal politik berbanding masalah yang dihadapi seharian,” katanya ketika dihubungi Free Malaysia Today.

Beliau ditanya adakah kenyataan yang dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa rakyat Malaysia keturunan Cina bukan pendatang mampu mengembalikan sokongan pengundi Cina terhadap BN.


Menurut Keng Liang, kenyataan yang dibuat Perdana Menteri itu untuk menangkis tohmahan yang dibuat oleh pembangkang yang menanam kebencian rakyat terutama masyarakat Cina terhadap terhadap BN.

“Ia (kenyataan Najib) akan bantu dari segi persepsi dan tidak menjadikannya bertambah buruk. Tiap-tiap hari pembangkang buat fitnah kepada BN mengenai masyarakat Cina,” tegasnya.

http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2015/10/19/gerakan-beri-tips-untuk-dapat-semula-sokongan-cina/

8 comments:

  1. Terlalu banyak sekolah jenis kebangsaan mempelajari bahasa Mandarin akan merugikan masyarakat Cina, India dan Melayu.
    Masyarakat generasi cina akan datang sudah tentunya
    1. berpuak-puak dengan kaum mereka sahaja,
    2. enggan mempelajari bahasa kebangsaan dan enggan bertutur bahasa kebangsaan,
    3. memupuk semangat perkauman antara tiga kaum terbesar di Malaysia seperti yang sudah terjadi di Singapura sekarang ini.

    ReplyDelete
  2. Isu pendidikan -sonang "adokan satu aliran jo" Jangandongar cakap PM" Jenis Kebangsaan is here to stay". In the event the PM is kick out, I beleive the new man will consider that statement. Social contract or whatever its call is not binding so to speak. Times has change. Only what is in the constitution is relevant and not otherwise. So clueless man take note as OUTSYED THE BOX said "you are going out with a bang ,man"

    ReplyDelete
  3. Cina bodohnya, Anwar janji sama rata tiada keistimewaan Islam & Bumiputera. Tu je sebabnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat. Kenapa orang melayu yang sokong Pakatan Haram susah nak faham. Mungkin dan termakan tahi kering yang disuap oleh anwar.

      Delete
  4. Najib telah membelakangkan semangat Persekutuan Tanah melayu apabila menyatakan kaum cina bukan pendatang dan kita orang melayu terpaksa menerima kerana yang pendatang adalah datok nenak atau generasi sebelum merdeka.

    Jika perakuan dan jaminan telah dibuat oleh DS Najib sebagai Perdana Menteri bahawa kaum cina bukan pendatang jadi kenapakah mereka kaum ini masih mengangung-agungkan budaya dan bahasa mandarin dan lain-lain sebagai hak cina sedangkan inilah masanya kaum cina menunjukkan tat setia kepada 'rukun negara' sebagai asas kehidupan di Malaysia serta menerima pakai tanpa mempertikaikan dasar kerajaan pimpinan melayu masakini.

    jadi kaum cina jangan lah bersikap hipokrit dan buat bodoh sedangkan mereka ini bukan pendatang etapiu berasal tetap dari keturunan pendatang

    ReplyDelete
  5. ini cina.....cakap mesti mau untung dia punya kaum jer.....jangan sembang la.......

    ReplyDelete
  6. Aku tak rasa pandangan keng lian itu betul. Pandangan begitu dilontar sebagai satu bentuk pujian sahaja demi kepentingan cina sedangkan hakikatnya org cina sudah mantap untuk pastikan kepimpinan negara ditukar. Apa yg diminta oleh keng lian? Kepentingan poket cina, kemasukan ke universiti dan sekali lagi penyebar rasisme, sjkc! Adakah kerajaan masih dungu untuk memahami isi perut masyarakat cina? Lagi pelik bila keng lian kata org cina tak minat politik. Siapa kit siang, tony pua, guan eng dan lain2 ahli politik yang bernama cina? Bukankah mereka yang melampau2 ketika berpolitik? Sah, keng lian tidak ikhlas dalam melontar pandangan. Sebenarnya gerakan tidak pedulipun jika kerajaan bertukar tangan asal kepentingan cina diutamakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat. Bangsa cina sudah disogok oleh DAP untuk mengambil tampok kuasa. Cina tak akan menyokong kerajaan BN kerana kuasa politik yang dijanjikan anwar. keng liat tak usah berpura-pura. Majoriti cina memang mengharapkan bahawa kuasa politik akan memberi keuntungan kepada mereka. Tetapi janganlah bermimpi. Cuma melayu kurang bersatu sebab belum begitu perlu. Tetapi tunggu. Jika cina terlampau kurang ajar.Melayu pasti bersatu.

      Delete

KOMEN JANGAN HINA AGAMA DAN PERKARA SENSITIF. AKU TAK TANGGUNGJAWAP KALAU KORANG KENA.