Saturday, 28 November 2015

ISU SISTEM 2 PARTI : GAP AMBIK PENDIRIAN BERBEDA PANDANGAN DENGAN TUN M.


2 hari lepas tun m ada menyebut bahawasanya tiada parti boleh memerintah selamanya.

dalam kenyataan itu, tun m juga ada menyebut akan jalan terbaik adalah dalam sistem politik kenegaraan, sistem 2 parti wajar dilaksanakan.

sistem 2 parti ini lebih menjurus kepada kaedah politikal negara amarika, eropah dan beberapa negara lain di dunia.

di amarika ada demokrat dan republikan. jepun australia sama konsepnya.

tak sampai 24jam kenyataan tun m, kit siang secara terbuka memberi respon amat positif akan point yang dimaksudkan.

kit siang sudah lama idamkan konsep sistem 2 parti dalam politik di malaysia.

sejak 1965, dap punyai kesukaran besar dalam memecahkan dominasi kaum dalam berpartisan.

harus difahamkan, fahaman dan idelogi dap adalah tidak sama dengan parti yang ada dalam malaysia.

dap terlalu mengkehendaki keterbukaan yang melibatkan demokrasi mengatasi ( above ) segalanya.

sedangkan kita sejak dahulu lagi sistem parti berteraskan ras sudah dibentuk dan membentuk politik.

ada beza kita dengan negara luar.

negara luar tiada masalah penggantian kerajaan parti demi parti, kerana dominasi kerajaan biasanya akan berpihak pada kaum yang sama.

kita punyai bangsa dan suku kaum yang amat berbeza.

dari dulu kita telah disistemkan arah tuju politik mengikut ras. 

sabah dan sarawak setiap kaum ada wakil parti yang mewakili.
sama juga di semenanjung.

yang mengikat kesemua ini adalah jalinan kerjasama antara partai yang akhirnya membentuk gabungan BARISAN NASIONAL.

perikatan dan barisan nasional wujud sejak 1955 yakni pilihanraya pertama.

kenapa kit siang beria hendak menghapuskan politik kaum yang akhirnya mengikat kepada gabungan antara semua parti ?

KERANA KIT SIANG AKUI GAGAL DALAM MENGIKAT 3 PARTI DALAM PAKATAN RAKYAT.

dahulu barisan alternatif mengikat dap,pkr dan pas.
ianya dibentuk 1999 dan hancur pada 2002.

kemudian pakatan rakyat dibentuk merangkumi dap pkr dan pas tahun 2008. kini ia hancur lagi.

kemunculan kenyataan tun mahathir memberikan bantal pada kit siang yang semakin nak tidur.

kecenderungan kit siang pada hakikatnya bukan lah teruja sangat pada itemasi atau judul tajuk sistem 2 parti..

sebaliknya dia mahu sistem parti beteraskan kaum terhapus... senanglah kerja dia untuk meletakkan segala mala terma demokrasi above agama dan kepentingan kaum.

sistem parti politik dalam malaysia telah menunjukkan kehebatan umno barisan nasional menjaga status quo sambil menjaga kepentingan semua pihak.

tiada perlu sistem 2 parti ini dilakukan.

tiada praktikal dari segi menjaga hak kaum-kaum yang ada dalam malaysia.



2 comments:

  1. Madey-si JIJIK-tak-MAMPOS juga ni ni memang dah tunjuk TEMBELANG dia akhirnya - GILA betul KUASA dan KEMEWAHAN utk. anak dia sampai si PENGGANAS kit SIAL BANGKAI BABI pun dok galak JILAT JUBOQ dia! Si DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey ni serta keturunan dia memang PENYAMAQ, terutamanya mempergunakan ISLAM sewenangnya!

    Tengok TOKEY-TOKEY PENYAMUN yg. jadi hartawan anak-beranak berBILLION masa zaman Madey; DASYATnya! Termasuk menyebabkan BIL LETRIK begitu TINGGI-nak-mampos di zaman DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey ni dulu!

    Lihat di - http://theunspinners.blogspot.my/2015/10/politik-najib-dibunuh-kerana-tak.html , Politik Najib dibunuh kerana tak sambung YTL Power?, Posted by The Unspinners at 10/07/2015; di - http://wwwmegatpanjialam.blogspot.my/2015/10/mansuh-ipp-mansuh-ap-mansuh-perniagaan.html, MANSUH IPP, MANSUH AP, MANSUH PERNIAGAAN MESIN SLOT... PATUTLAH BERIA-IA DESAK NAJIB LETAK JAWATAN!!!; dan di - http://theflyingkick.blogspot.my/2015/10/bapanya-perah-duit-rakyat-malaysia.html , BAPANYA PERAH DUIT RAKYAT MALAYSIA MENERUSI KONSESI IPP, ANAK PEREMPUANNYA ANTARA 50 ORANG 'WANITA BERKUASA DI ASIA' DI SINGAPURA!!! October 13, 2015!

    Memang makin BANGSAT HARAM JADAH si madey-PEMBENCI-Bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita ni (ya, TOPENG SIALnya dah TERDEDAH akhirnya – sampai boleh MENYOKONG si PENGGANAS BerSHIT BANGKAI BABI–ejen SOROS-NED/CIA-MOSSAD)! SPRM buka balik semua kes Tokey-Tokey PENYAMUN-BANGKAI BABI-PENJILAT-madey ni – lihat juga di http://ibm-akusayangumno.blogspot.my/2015/10/cina-balaci-era-tun-mamak-mahathir.html , CINA BALACI ERA TUN MAMAK MAHATHIR MUNCUL DAN DESAK NAJIB UNDUR?..LU SAPA? SABTU, Posted by Ismail Bukit Mas, 03 OKTOBER 2015! Buka balik kes-disyaki-PENIPUAN 12.5 BILLION dalam kes “Port Klang Free Zone”(PKFZ) dan skandal PERWAJA Steel – semuanya berlaku di bawah si PENYAMUN-madey ni!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
  2. sori bro .... tapi saya setuju dgan Tun M masa ni.

    Saya agak kagum bro masih lagi mahu mempertahankan kerajaan sekarang dan umno sehingga kini.. respek dan kagum.

    saya tak tahu dari mana blogger2 otai seperti bro masih lagi boleh menulis yang baik baik dan tiada kritikan pedas untuk kepimpinan Najib samada kerajaan atau umno/bn walaupun saya tahu bro juga kecewa dengan kepimpinan Najib dan co sejak ISA dan perkara perkara lain yang dibuat najib sehaluan dengan apa yang diharapkan pembangkang.

    Sangat kagum

    ReplyDelete

KOMEN JANGAN HINA AGAMA DAN PERKARA SENSITIF. AKU TAK TANGGUNGJAWAP KALAU KORANG KENA.