Sunday, 10 January 2016

ISU MAHASISWA KELAPARAN : GAP SOKONG KUMPULAN MAHASISWA INI DIBANTU.


isu mahasiswa kelaparan nampak agak viral sejak kebelakangan ini.

hakikatnya isu ini bukan baru, malah berlaku pada kebanyakan mahasiswa sejak berzaman. dari tahun 70 an, 80 an, 90 an.

ada banyak kajian dilakukan mengenai permaslahan ini.

ada pengkritik kata ini salah mahasiswa sendiri. 

namun dalam membuat penilaian dan kajian, seharusnya kajian dan pandangan haruslah lebih adil dan meyeluruh.

kecenderungan anak melayu khususnya yang bijak pandai masuk IPTA kebanyakannnya dari keluarga susah.

peratusan pandangan dan penilaian kita seharusnya lebih menyeluruh dalam menyelesai isu.

ada juga pelajar yang lepak minum di kopitiam di shah alam, makan nasik lemak RM15 per menu sedangkan nasik dan lauk yang sama boleh diperolehi di kedai lebih murah.

kelompok ini tidak memberikan peratusan meyeluruh mengenai isu berbangkit.

kumpulan di bawah adalah group pelajar food for mahasiswa.

300 pelajar berbaris amik makanan free tak sampai 10 minit habis.

satu inisiatif mulia yang dilakukan, tapi persoalannya sampai bila mereka larat.

harapkan sumbangan tak seberapa. bagaimana dengan kos dan demand ? 

serius aku cakap, mereka yang kelaparan ini bukan kelompok yang main-main. takde orang yelah...faham-faham lah. takdenya orang sanggup berhari-hari beratur amik makanan... 

mungkin beberapa badan dan agensi seperti baitulmal ,pusat zakat boleh lebih kreatif dalam membantu mengurangkan .

tak silap aku YAYASAN BASMI KEMISKINAN amat konsisten dalam membantu menghulur bantuan makan pada gelandangan di masjid jamek kuala lumpur. ini segmen gelandangan.

memberi makanan tidak menyelesaikan masalah.

mahasiswa ini ramai boleh digajikan/di beri elaun oleh mana-mana badan membantu pelajar sekolah rendah memberi tiusyen di luar.  konsep ini dinamakan value added. agensi membantu mahasiswa dan mahasiswa membantu anak melayu di luar.

kajian di bawah penting untuk fahami isu. 

umno/BN wajib lihat ini sebagai segmentasi kelompok masyarakat yang boleh mendatangkan sokongan...

sebulan lepas aku ada keluarkan  artikel akan perlunya umno segmentasikan kelompok masyarakat yang boleh dirapati/didekati lantas kehadiran kita sebagai kerajaan menolong mereka akhirnya dibalas.

mencari undi dan mendapat sokongan secara total adalah sukar. tak salah mulakan dengan segmentasikan kelompok dahulu..

umno/BN maknanya servis kepada masyarakat. politik perlu ramai kawan dan sokongan.. 

mahasiswa adalah gerakan massa. kumpulan besar generasi Y yang boleh menjadi agen terbaik umno/BN . zaman sekarang anak muda amat rasional dan terbuka pada tindakan politik. 

ayuh kerajaan, kita ramaikan kelompok kawan.





5 comments:

  1. apa yang kelaparannya?
    mahasiswa miskin pi universiti?
    kat bangi tu ada je McD buka 24 jam boleh minta keja partime.
    ataupun keja kat shell,petronas,7eleven banyak je sumber pekerjaan....
    tetiba kelaparan sebab takde duit...?
    serius macam tak logik

    ReplyDelete
  2. Idea yg. BERNAS, GAP! Itulah, Putera/Puteri UMNO; hang asyik dok TIDOQkah?! Aku betul dah MUAK dgn. si mamat kari amat LEMBIK tu; tau TERHEGEH-HEGEH dok pi kutuk umat Islam/Melayu kita kat Langkawi kerana isu bumbung imej "Salib" tu, biaqlah depa kalau depa tak suka; lagipun hang org. Langkawi kah (kalau si LEMBIK mamat kari-asyik GATAI-nak jadi mat popular mahupun anak si PERASUAH/PEMBUNUH/PEROMPAK–si DIKTATOR madey - dua ekoq ni jadi PM atau TPM - aku takkan sokong UMNO lagi dah)!

    Tengok juga apa cara PU (Putera/Puteri) selesaikan masalah amat serius ini juga; di mana KPG. ORANG ASLI kita pun nak diZIONISkan si puak ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN TERORIS-TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNO/RASIS- EJEN/KULI- CIA-NATO/ZIONIS-MOSSAD/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH- no 1 ni, mallaui NGO-NGO ‘komuniti‘ depa! Maka mana PAS/UMNO (isu kritikal mcm. nilahjuga patut bergabung tenaga dan minda) - Putera dan Puteri; LAWAN habis-habisan sebelum kaum BUMIPUTERA terus diPERANGKAP dan diJERAT mcm. kat P. Pinang tu!

    Dahlah ramai Orang Asli memang sedg. diHASUT membenci Islam serta Bumiputera Islam/Melayu, serupa mcm. MO-amat DAJAL dgn. Bumiputera Bukan Islam kat Sabah/Sarawak, - oleh puak PENGGANAS ZIONIS DAPBANGKAI BABI ni! Lihat di http://www.pru14.tv/2015/12/29/orang-asli-jadi-sasaran-dap-melalui-projek-impian-malaysia/ ,
    Orang Asli Jadi Sasaran DAP Melalui Projek Impian Malaysia, By redzuan December 29, 2015!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
  3. aku suka nak sentuh perangai sebilangan kecil mahasiswa yang tak sedar diri ..
    masuk jer universiti dah di panggil mahasiswa
    bila ada title mahasiswa mak bapak dan orang kampung pandang besar
    walaupun masuk universiti atau IPTA (awam dan swasta} itu hanya untuk ambil sijil atau diploma)
    masuk universiti pun tak pandai mana pun, pada mereka kerana glamor
    sedamng IPTA dan IPTS memerlukan mereka sebagai alat untuk mereka menjana ekonomi
    dasar utama mereka mencari keuntungan material
    bahasa mudah 'cari duit' atau 'cari makan'
    kerana mahasiswa pun masuk belajar pun kerana 'cari duit' dan untuk 'cari makan' sahaja..
    menjadi BARUA KAPITALIS

    Ilmu..Ilmu..Ilmu
    komoditi yang sangat laris dipasaran
    Islam mewajibkan
    kerajaan melariskan
    kapitalis memperdagangkan
    realitinya..
    mereka yang bodoh menjadi mangsa..

    siapa yang bodoh itu???
    mereka yang tak sepandai mana pun
    mereka yang lulus subjek atau aliran 'sastera'
    bukan dari aliran 'sains'
    tapi masih berlagak pandai
    berebut rebut IPTA IPTS melamar dan meminang mereka
    kononnya dengan tenaga pengajar yang berkaliber
    suasana persekitaran yg kondusif
    sistem pembelajaran yg inklusif
    bla bla bla
    dan peluang pekerjaan yang menunggu
    pendapatan yang lumayan menanti
    bla bla bla

    Kapitalis menahan jerat
    yang terjerat?
    hutang..
    belum ada apa apa
    sudah ada hutang
    hutang hutang hutang


    (nnti sambung lg ...)

    ReplyDelete
  4. Aku bukannya nak halang kerja kebajikan kamu semua tapi pada aku kalau pelajar universiti tu masih mampu beli toup, data dan juga vape itu menunjukkan mereka mampu dan tidak susah. Cuba bayangkan ambang 2016 banyak mahasiswa yang ditangkap khalwat dengan menyewa hotel bajet itu tak kurang 100 bill hotel mampu lak mereka? Aku bukannya dengki tapi kebanyakan mahasiswa sekarang ni ada PTPTN tu tak kira lagi ada yang ada wang saku dari keluarga tak kira lagi dengan bekalan dari keluarga so dimana susahnya mahasiswa sekarang ini.

    Bukan nak menunjuk anak saya duduk asrama pun seminggu saya bekalkan RM50 x termasuk bahan jajan RM50. Mana ada ibu bapa yang hantar anak ke universiti tanpa membekalkan barangan dan wang saku so mahasiswa jangannlah memburukkan keluarga anda dengan kenyataan penipuan x ada orang yang kelaparan di bumi bertuah MALAYSIA ini sekiranya mereka rajin.

    Mahasiswa seharusnya pandai membuat budjet. Dulu ketika bekerja di satu badan kerajaan ketika kemelesetan ekonomi kami kumpul wang masak dan bawa bekal dan makan beramai2 ini bukan tipu tapi inilah kenyataan kalau yang bekerja pun boleh berjimat apatahkan lagi mahasiswa yang mengharap wang biasiswa dan wang saku.berjimat.ah dan jangan dihabiskan wang di tempat yang tak sepatutnya.

    ReplyDelete
  5. Love for the poor

    “We are taught to pray to be inclined towards the poor & needy to the degree that we develop a genuine feeling for them so that we are used to help them. The Messenger pbuh used to ask the Almighty to grant him the love for the poor. Had there been no poor people, where were we going to give our charities. Hence we are should be thankful that through them, a great act of worship known as charity is fulfilled! Those who take care of the poor shall be taken care of by the Almighty, the Supreme!” (Mufti Ismail Menk, August 22, 2011)

    Bagi yang mampu ... bersedekahlah.

    Al-Baqarah:276 - Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan Ia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa.

    Ar-Rūm:38 - Maka (bagi menyatakan sikap syukur) berikanlah kepada kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; pemberian yang demikian adalah baik bagi orang-orang yang bertujuan memperoleh keredaan Allah dan mereka itulah orang-orang yang berjaya.

    Al-Ĥadīd:18 - Sesungguhnya orang-orang lelaki yang bersedekah dan orang-orang perempuan yang bersedekah, serta mereka memberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (ikhlas), akan digandakan balasannya (dengan berganda-ganda banyaknya), dan mereka pula akan beroleh pahala yang mulia.

    *******************************

    Bersedekahlah dengan niat mendapat keredhaanNya semata-mata:

    Ar-Rūm:39 - Dan (ketahuilah bahawa) sesuatu pemberian atau tambahan yang kamu berikan, supaya bertambah kembangnya dalam pusingan harta manusia maka ia tidak sekali-kali akan kembang di sisi Allah (tidak mendatangkan kebaikan). Dan sebaliknya sesuatu pemberian sedekah yang kamu berikan dengan tujuan mengharapkan keredaan Allah semata-mata, maka mereka yang melakukannya itulah orang-orang yang beroleh pahala berganda-ganda.

    *****************************

    MAHASISWA-MAHASISWI yang dikasihi...

    Bersabarlah...Allah bersama mereka yang sabar.

    Al-Baqarah:155 - Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:

    Al-'Anbyā':35 - Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.

    ************************

    Dan terimalah sedekah mereka dan jangan lupa berdoa untuk mereka yang memberi sedekah kerana doa anda mampu membersihkan dan menyucikan mereka:

    At-Tawbah:103 - Ambilah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

    ReplyDelete

KOMEN JANGAN HINA AGAMA DAN PERKARA SENSITIF. AKU TAK TANGGUNGJAWAP KALAU KORANG KENA.