Tuesday, 2 February 2016

M BAKRI MUSA DAN BELACAN KETAGIH POPULARITI.


m bakri musa lancarkan buku ke 2 nya bertajuk liberalisasikan minda melayu. 

kabarnya di terbit oleh keluarga zaid ibrahim dan anaknya yang kelakar bila bercakap bab kebebasan islam. dihadiri oleh rafidah aziz dan lain-lain .

buku ini dah 3 hari di positifkan imejnya oleh portal pembangkang seperti FMT dan TMI. ia dianggap sebagai pencetus kebangkitan pemikiran melayu baru yang liberal dan perlu meninggalkan status quo untuk maju.

penggunaan perkataan dalam buku ini adalah bombastik penuh dengan terma dan agenda yang aliran hajatnya adalah untuk mempercayakan melayu untuk berani liberal.

gap perhati tulisan m bakri musa ini sejak 2004. sama saing dengan mgg pillai dan raja petra.

beza m bakri musa dan raja petra, sorang idelis dan sorang penipu.

raja petra pada prk ijok cekgu partiban BN lawan kalid ibrahim tahun 2006 merupakan tukang propa paling gila dipihak oposisi untuk menjatuhkan menteri pertahanan, najib tun razak.

saat kempen prk ijok antara portal pertama yang mengeluarkan infografik pembunuhan altantuya adalah raja petra. di situ raja petra memperlihatkan kehadiran sirul dan rakan, namun highlight utama nya adalah rosmah .

rosmah dipertontonkan oleh raja petra sebagai hadir di malam kejadian. bukan sekadar itu, raja petra  dan banduan sungai buloh yang paling kerap bagitau masa kempen KAMI ADA FOTO satelit malam kejadian pembunuhan.

lepas tak laku, 2011 petra kata saya tak fitnah najib. 

m bakri musa bukan macam petra. dia merupakan pakar bedah yang puluhan tahun bermastatutin di amarika.

buku pertamanya menyalahkan melayu secara moralnya adalah korup. kelakar kan ? kenapa disimbol keseluruhan melayu itu korup kita boleh faham kerana dia ketagihkan sokongan kumpulan yang pro membantai semuanya pasal melayu.

bilamana buku ke duanya bercerita mengenai liberalisasi pemikiran melayu, maka kebanyakan pemerhati dan peminat membaca dari sumber dan pengalaman manakah m bakri musa mewajarkan pemikiran melayu perlu dilberalisasikan ?

gap petik kenyataan beliau dalam FMT.

asal artikel dia menyebut mengenai melayu perlu terbuka minda.

asal artikel dia menyebut mengenai kewajaran meninggalkan status quo.

aku setuju ada segmen melayu perlu jadi lebih berani untuk berbeza pandangan dan merubah keadaan. 

namun dalam secara halus m bakri musa bilamana mengaitkan kehendak melayu perlu berubah HANYA berdasarkan ayat quran islam bunuh kafir, maka m bakri musa sudah menjadi merepek.

analisis sampah sebegini tidak mencerminkan hakikat keadaan masyarakat melayu yang beragama islam melayan orang bukan islam di malaysia.

amat jauh untuk mengaitkan  perlunya perubahan liberalis pemikiran melayu dengan ayat quran perlu bunuh kafir..

jahat sungguh kaitan dan tamsilan ini.

falsalsah menyalahkan al quran untuk mengaitkan kehebatan demokrasi adalah pembuktian pemikiran melayu seperti m bakri musa yang sebenarnya tak paham realiti keadaan semasa di malaysia.

apa justifikasi dan fakta m bakri musa mengenai pandangan negatif ini ?

dari mana dia dapat sumber realiti orang melayu sedangkan dia jauh di sana ?

google search ?
sumber FMT ?
sumber TMI ?
sumber mkini ?

kita skeptikal mengenai fact finding m bakri musa ni... dari mana dia dapat sedangkan puluhan tahun umurnya di habiskan di amarika ? 

elok sebelum m bakri musa nak bercakap mengenai faktual liberalisme dan kehebatan demokrasi, m bakri musa elok pandanglah sikap orang putih yang melayan masyarakat kulit hitam di sana .

kenapa m bakri musa nak sorok insiden detroit yang jelas menunjukkan kegagalan perjalanan demokrasi melayan minoriti niggers detroit ?


inilah masalah bilamana cuba nak menjadi hero melayu, tapi tak paham hakikat sebenar melayu .

menyalahkan melayu kerana terlalu berharap sangat pada kehendak 153 merupakan tohmahan budak tak sekolah.

m bakri musa jelas tak paham makna demokrasi.
kerana demokrasi itulah artikel 153 diperuntukkan pada melayu.

ide dia menyalahkan artikel 153 merupakan pemikiran anti demokrasi. dia outdated tapi perasan bagus.

jangan di label semua melayu berharap tongkat. propa ini tak laku m bakri musa. propa ini sekadar mencari alasan pembantaian untuk mengharap populariti sokongan dokongan dap dan puak sesamanya.

menyempitkan artikel 153 dengan pandangan politik adalah salah.

artikel 153 konteksnya melebihi politik.

m bakri musa perlu makan belacan semula untuk faham realiti semasa.

semasa pelancaran bukunya rafidah aziz turut membedil sedikit pasal tongkat. sungguh ironi , takkan dia lupa cite lama pasal dapat tongkat  AP ?

adalah demokrasi untuk berbeza pandangan dengan m bakri musa.

cuma jangan sampai seronok didokong , ditatang puak sana sampai m bakri musa teruja nak berubah jadi din illahi dah lah...


3 comments:

  1. Hairan bin ajaib orang yang mengajak melayu supaya lebih liberal tapi takut nak beritahu siapa diri dia sebenarnya

    - http://www.bakrimusa.com/
    - http://69.89.31.52/~bakrimus/about-me
    - http://69.89.31.52/~bakrimus/m-bakri-musa

    ReplyDelete
  2. Hairan bin ajaib orang yang mengajak melayu supaya lebih liberal tapi takut nak beritahu siapa diri dia sebenarnya

    - http://www.bakrimusa.com/
    - http://69.89.31.52/~bakrimus/about-me
    - http://69.89.31.52/~bakrimus/m-bakri-musa

    ReplyDelete
  3. Dimanakah Bakri Musa semasa negara memerlukan khidmatnya?

    ReplyDelete

KOMEN JANGAN HINA AGAMA DAN PERKARA SENSITIF. AKU TAK TANGGUNGJAWAP KALAU KORANG KENA.