Tuesday, 21 June 2016

KEPADA PIMPINAN BN, KIT SIANG DAH CAKAP SEMULA PASAL IJOK.

kit siang menulis mengenai semangat prk ijok 2007 dalam tulisan terbarunya.

tujuan beliau kupas pasal ijok, tak lain nak bangkitkan semangat mereka untuk melawan.

dalam kita punyai kelegaan menyambut kemenangan, harap jangan dilupa apa nak dap nak aturkan pasca kekalahan mereka.

sekadar reminder sahaja, kalau boleh elok berhati-harti dan observe movement mereka selepas mereka tewas.

The Ijok by-election in Selangor on 28th April 2007, less than year before the 12th General Elections in March 2008, would answer in the positive.

In the Ijok by-election, the BN candidate, K. Parthiban, won with a majority of 1,850 votes – more than the 1,649-vote Barisan Nasioanal majority in 2004 General Election. Parthiban secured 5,884 votes while Keadilan’s Abdul Khalid Ibrahim got 4,034 votes.

In the March 8, 2008 General Election some ten months later, Khalid converted his by-election defeat by 1,850-vote majority into victory with a majority of 1,920 votes, polling 7,196 votes against the Barisan Nasional’s candidate, Mohd Sayuti Said who polled 5,276 votes.

The challenge for Pakatan Harapan is how to do an “Ijok” in the Sungai Besar and Kuala Kangsar parliamentary constituencies in the 14th General Election.

With the Ijok example, there should be no need for any hand-wringing or prognosis of gloom and doom for the Pakatan Harapan in the next general election.

2 comments:

  1. Whatever la, apek.

    ADUN DAPIGS cilaka di Sarawak yang memilik 2 Kewarganegaraan, apek sial ni tak nak komen ke? Masih menyokong ADUN dapigs tu ke? Tak menghormati Perlembagaan ke?

    ReplyDelete
  2. Cakap apa pun, tetap Pakatan tak pernah tunjuk yang mereka boleh buat kerja (kalau buat pun sekadar bagi duit, tu pun sampai gaduh- ingat kes bantuan ibu tunggal dulu?). Kalau Pakatan buat kerja (paling kurang pun tunaikan janji manifesto cukuplah) dan tak buat sidang media dan ceramah sana sini memburukkan lawan dah tentu rakyat percaya Pakatan. Ini tidak. Siang malam cerita sama memanjang. Balik-balik 1MDB, balik2 2.6 bilion (apasal tak malu puak Pakatan ni sampai poket orang pun nak persoal). Bosan. Deklarasi Rakyat dah jadi Deklarasi 'kami dah makan duit korang 22 tahun sekarang kami x puas lagi maka sokonglah kami wahai' Rakyat. Ni kalau aku kritik puak Pakatan gerenti kena cop pemakan dedak. Bertaubatlah. Pakatan akan menang kalau yang disebarkan ialah kebenaran dan kebaikan, bukan fitnah dan kebencian.

    ReplyDelete

KOMEN JANGAN HINA AGAMA DAN PERKARA SENSITIF. AKU TAK TANGGUNGJAWAP KALAU KORANG KENA.