Monday, 20 June 2016

PARTI PAN BERPOTENSI BESAR MENGGANTIKAN PKR DAN PAS..! SARANAN GAP UNTUK HALATUJU PAN .


syabas kepada 2 calon BN yang menang. alhamdulillah.
terima kasih juga kepada pengundi ( tidak dilupakan )

keputusan prk ramai dah tahu.

cuma nak dibincangkan di sini adalah bagaimana sebuah parti serpihan dan baru seperti pan mampu memperolehi undi yang cukup signifikan sebenarnya sebagai new comers.

parti baru, pemimpin serpihan, bertanding dalam 3 penjuru menentang seteru politik ( umno ) dan menentang bekas rakan dalam politik ( pas ).

KK
BN 12653 PAN 4883 PAS 5684
SB 
BN16800 PAS 6902 PAN 7609

pan tubuh tak sampai setahun namun impaknya dalam mengalih undi bekas rakan ( pas ) yang mencecah ribuan undi merupakan petanda positif untuk pan melangkah maju menjadi alternatif kepada pkr dan pas.

seharusnya pemimpin dan penyokong pan tidak berduka nestapa merintih kekalahan sulong dalam perang politik demokrasi.

seharusnya kekalahan ini di sambut gembira oleh pan kerana terbukti undian pengundi terhadap blok pembangkang yang baharu beralih dalam peratusan yang besar.

pan bukannya dapat undi sa, puluh dan ratus.
sebaliknya pan mendapat undi ribu yakni berangka empat sama seperti pas.

beza pan dan pas.

di KK pan 4883 manakala pas 5684
di SB pan 7609 manakala pas 6902

dalam keadaan kekurangan jentera pemuda wanita dan bahagian, pan mampu mendongak sama tahap dengan pas yang lebih senior pengalamannya.

jelas di sini pan mengulangi konsep lama mainan dap yakni tiada keahlian ramai di peringkat bahagian namun punyai penyokong luar jangka .

pan punyai 2 tahun untuk mengoptimakan peluang menjadi alternatif kepada pas dan pkr.

dengan syarat... ?

dengan syarat pan harus lebih rasional dan praktikal dalam memilih negeri dan kawasan untuk mengelakkan pembaziran masa.

secara praktikalnya pan adalah alternatif untuk pas dan pkr.

maka keutamaan penting yang harus diletakkan oleh barisan pimpinan pan adalah mula rasional dalam memilih sasaran.


apa yang perlu pimpinan pan lakukan adalah memilih negeri yang pengundinya adalah punyai peratusan campuran pengundi berbilang bangsa yang hampir sama rata.


sasaran di penang, perak, selangor,pahang,N9, melaka dan johor harus diutamakan oleh pimpinan pan.

4 bulan lepas pengerusi dap selangor, tony pua secara rasmi menyatakan bahawa dap akan 'mengambil alih' ke semua kerusi pas ( dun ) di selangor.

seharusnya ada kesinambungan dalam cadangan tony ini.

bukan setakat kerusi dun, tapi kerusi parlimen juga.

keengganan azmin untuk berpendirian samada memilih pakatan harapan atau pakatan rakyat sudah boleh dijadikan alasan konkrit untuk dap menjadikan pan alternatif di selangor dll negeri yang dimaksudkan.



lupakan sementara kedah, perlis,kelantan apatahlagi trengganu kawasan kubu kuat hj hadi.

di 4 buah negeri ini, pan tidak perlu fikir pun untuk masuk bertanding.

seharusnya mulai saat ini pan merangka beberapa langkah penting.


pertama menguatkan keahlian dan sokongan di 7 buah negeri yang punyai campuran pengundi.

program kepartian harus diutamakan.

LANGKAH UTAMA ADALAH BAGAIMANA UNTUK PAN MENGALIH ARAH SOKONGAN PENYOKONG PAS/PKR KEPADA  PAN...

dapatkan majoriti sokongan dari kelompok penyokong pembangkang terlebih dahulu.

ubahkan cawangan pas/pkr menjadi markas pan.


saranan salahudin ayob dan nga kor ming untuk mengajak pas kembali menyertai blok pembangkang merupakan statement mentaliti lemah dan cepat tewas tanpa berfikir akan kemampuan kekuatan pan jika digilap untuk 2 tahun ini.

untuk tahun pertama ini proses turn over penyokong pas/pkr perlu dilakukan.

kemudiannya pan seharusnya sudah bersedia menamakan calon untuk bertanding di kerusi parlimen dan dun milik pkr dan pas.

di situ bakal calon perlu dipromosikan lagi di kalangan penyokong dan pengundi pembangkang.

meletakkan sasaran menguasai 80% penyokong pembangkang swing kepada pan sudah cukup untuk menjadikan mereka bersedia menjelang pru 14 .

melihatkan jumlah undi pada prk ini, jelas pan mampu menjadi alternatif kepada pas dan pkr.

kesimpulannya;

dalam masa setahun ini pan seharusnya terlebih dahulu menukar kecenderungan ( tendency ) sokongan penyokong pembangkang dari menyokong pas/pkr kepada pan.


8 comments:

  1. Akhirnya PAN akan menenggelamkan PKR.........bukan PAS yang tenggelam kerana kepala PAS masih timbul di Kelantan!

    ReplyDelete
  2. saranan tak masuk akal bang...jelas undi yg pan dapat tu majoriti undi kaum cina..selagi pan ikut kehendak dap selagi tulah diaorg dapat undi cina..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk analisis awal, undi pan dtg dpd penyokong dap, pkr dan ahli pas yg marahkan hj hadi. Sokongan begini tidak kekal kerana bukan dari kelompok sendiri. Nak membina kelompok sendiri, pan bukan ada modal. Selama mana pan nak mengharapkan dana dari dap? Pru nanti pastinya dap juga perlukan duit yg cukup banyak utk modal pilihanraya.... Nak ke serah sedikit kpd pan? Minta maaf beb, guapun nk pakai modal...

      Delete
  3. Wah admin, pandai melagakan nampak ?

    ReplyDelete
  4. pan nak harapkan undi cina sahaja, macam pas masa dlm pakatan dulu. selagi pan sujud kepada dap, selagi tu pan akan dapat undi cina.

    btw, mungkin admin saja nak melagakan?

    ReplyDelete
  5. Aku panggil mantan PM Singapura Goh Chok Tong ‘ Bagheera’ (ku petik dari cerita The Lion King) dan sekarang PM Singapura ‘Lonjong’.
    Kerana perasaan yang terpendam terhadap hasad pengkhianatan mereka untuk menguasai Tenggara Asia dipegang oleh bangsa kaum mereka berkemungkinan sehingga zaman akhir akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam erti kata lain...Jew of the East..

      Delete
  6. Prinsip kemenangan BN memang tak berbeza dengan kemenangan by-election di Bukit Batok di Singapura pada Mei lepas.
    Ahli parlimen David Ong Bukit Batok sudah main kayu tiga dengan isteri orang, (pemimpin akar umbi) jadi kena mengaku dan resign dari MP Bukt Batok.
    Dr Chee S J kalah kerana penduduk di rumah flat Bukt Batok semua nya jilat pantat parti asshole punk . Sebab apa? Sebab penduduk disitu semuanya sudah selesa dengan pemerintah yang beri mereka berbagai kemudahan, jadi tak payahlah mengkeritik pemerintah. Segala apa yang dibuat adalah benar kerana termakan banyak brainwashed. Tak mahu jadi macam di Malaysia, takut diperintah Umno. Mahu kekalkan parti yang diperintah oleh orang mereka sendiri. Inilah punca sebab paling besar bagi bangsa makan daging khinzir.

    ReplyDelete

KOMEN JANGAN HINA AGAMA DAN PERKARA SENSITIF. AKU TAK TANGGUNGJAWAP KALAU KORANG KENA.