Monday, 3 April 2017

NGO BERSIH GAGAL DALAM PERKARA ASAS TENTANG PILIHANRAYA.


NGO bersih nampaknya terpaksa melakukan aksi sensasi, propa dan kompang kuat dalam siri menjelang PRU 14 ini.

bila cerita dan fitnah 40 ribu bangla, dakwat hitam tak kekal, kejadian blackout semuanya tak datangkan impak, maka di usahakannya lagi beberapa lagi siri fitnah.

siri fitnah kali ini nampak tak intelek, pembuktian malas buat study hatta google search untuk cari kepastian jawapan.

yang penting kasi kompang ini SPR tak telus.

masa pilihanraya negeri sarawak perkara sama berlaku.
komposisi dan persempadanan semula tak adil kerana pandangan mereka nisbahnya tak betul.

nisbah dalam ertikata kawasan parlimen tak setara dengan jumlah pengundi.

sebenarnya tak salah untuk membantah SPR, kerana ianya diperakukan dalam perlembagaan.

namun dalam mencari ide untuk bantahan mengenai nisbah sekalipun, otak ada kala kena guna juga.

ada dun di sarawak luasnya macam sebuah negeri di semenanjung.
dan bukan semua kawasan di sarawak , kepadatannya seimbang.
NGO bersih 'cuba senyapkan' realiti kawasan pendalaman.

kali ini NGO bersih buat bising. macam biasa.

isunya pasal persempadanan semula.

dakwa mereka jadual kali ke 2 persempadanan semula ini adalah langkah jahat SPR .

beginilah, propaganda dan kompang tolonglah kasi intelektual dan berfakta.

sebenarnya dalam sebarang isu persempadanan semula oleh SPR, seluruh operasi fakta perubahan akan DIBENTANG SECARA TERBUKA DALAM MEDIA DAN NEGERI/KAWASAN PARLIMEN/DUN ITU SENDIRI.

sebelum masuk jadual ke 2 persempadanan semula, SPR akan buka isu baru ini kepada seluruh public.

jika ada yang nak bantah, boleh bantah. masa berbulan diberikan untuk membantah.

bukan takat itu.

selepas SPR merancang melakukan persempadanan semula ( yang mengikuti perlembagaan perkara 113, sek 2 (i) ) pihak SPR akan umum kepada dewan rakyat dan YDPA mengenai rancangan ini.

setelah diperakukan, satu hebahan jadual 1 akan diumumkan oleh SPR. iaitu satu kawasan persempadanan semula yang baru.

JADI BOLEH BANTAH TAK ?

boleh.. dengan syarat perlu di protes oleh 100 pengundi berdaftar di kawasan yang terbabit. maria chin atau ambiga sekadar kaki kompang bising aje kononnya tak adil. bukan takat itu, inkuiri awam pun SPR lakukan.. takdak takut punya.

tak adil amenda bila dalam perlembagaan persekutuan kata dibenarkan membantah.  ini yang berlaku di selangor apabila kerajaan negeri mengheret isu ini ke mahkamah. SPR lawan dalam mahkamah dan tak takut pun pasal takde benda yang nak disembunyikan !

negeri lain ( selain selangor ) yang takde bantahan kini masuk jadual ke 2.

proses ini amatlah telus. kalau tak telus takkan SPR boleh berani dan menang dalam mahkamah bulan lepas dalam kes kat selangor. 

selepas jadual ke 2, barulah SPR akan bentang semula kepada perdana menteri selaras dengan perlembagaan persekutuan /jadual 13/bahagian 2/ 5 ( b) - 8 (b)

isunya kat sini bersih kompang je lebih.
mewujudkan SPR tak transperan semakin gagal diterjemahkan oleh bersih.

manakan tak, habis semua SPR kasi publish/hebah akan tindakannya tak ada rasa takut pun. SPR buat kerja ikut law, yang tak ikut basic law bersih aje... kompang kuat tapi takdak isu. macam tin kosong.

tolong belajar basic pilihanraya dan undang-undangnya lah bersih.
malulah sikit . kerja kena buat homework lah.

stail kompang begini macam orang malas berpikir. elaun nak, research malas.

No comments:

Post a Comment

KOMEN JANGAN HINA AGAMA DAN PERKARA SENSITIF. AKU TAK TANGGUNGJAWAP KALAU KORANG KENA.